Aperçu avant impression Fermer

Affichage de 2319 résultats

Description archivistique
Aperçu avant impression Affichage :

2165 résultats avec objets numériques Afficher les résultats avec des objets numériques

Μεταπτυχιακή Εργασία για το Σόλωνα Μιχαηλίδη με τίτλο «Εθνική» (Κυπριακή) Ταυτότητα και «Ελληνικότητα» στο έργο του Σόλωνα Μιχαηλίδη

Το έργο του Σόλωνα Μιχαηλίδη⎯συνθέτη, μουσικολόγου, μαέστρου και παιδαγωγού⎯κατά το πρώτο μισό του 20ου αιώνα, αποτελεί μια ιδιαίτερη περίπτωση, τόσο για την Κύπρο όσο και για τον ευρύτερο ελληνικό γεωγραφικό χώρο. Σε μια περίοδο κατά την οποία τα περισσότερα ευρωπαϊκά έθνη έχουν ήδη προχωρήσει στη σύσταση «Εθνικών Σχολών» στη μουσική, ο Μιχαηλίδης ακολουθεί το αντίστοιχο ρεύμα είχε αναπτυχθεί στην Ελλάδα και στρέφεται στη δημιουργία ελληνο-κυπριακής «εθνικής» μουσικής, αντλώντας ερεθίσματα και υλικό από την «εθνική» πολιτιστική δεξαμενή: Αρχαία Ελλάδα, Βυζάντιο και ελληνική [κυπριακή] παράδοση. Πολυσχιδής προσωπικότητα, με πνευματικές ανησυχίες και υπερβολικό ζήλο για μόρφωση, υποστηρίζει το κυρίαρχο εθνικιστικό αφήγημα περί ιστορικής συνέχειας του Ελληνικού Έθνους, στο οποίο εντάσσει και την Κύπρο, ως αναπόσπαστο κομμάτι του ελληνισμού, μέσα στο πλαίσιο της συζήτησης περί αλυτρωτισμού που αναθερμάνθηκε στις αρχές του 20ου αιώνα στο νησί, κατά την περίοδο της αποικιοκρατίας. Ο Μιχαηλίδης απεκδύεται τις τάσεις απόρριψης των μουσικών νεωτερισμών που εμφανίζονται στον ελληνικό χώρο στην εποχή του, και προσεγγίζει τον όρο «εθνική» μουσική με προοδευτική διάθεση. Το προσωπικό του όραμα, συνοψίζεται στην προσπάθεια δημιουργίας μιας λόγιας «εθνικής» μουσικής, η οποία θα πηγάζει με «φυσικό και ειλικρινή» τρόπο από την ψυχή του δημιουργού, και θα διαδίδεται, κυρίως, διαμέσου κρατικών [εθνικών] φορέων εκπαίδευσης στον ευρύτερο ελληνικό χώρο, με απώτερο σκοπό τη δημιουργία μιας πολιτιστικής κουλτούρας στα πρότυπα των μουσικά «ανεπτυγμένων» ευρωπαϊκών χωρών. Η συμβολή της ιδιαίτερης του πατρίδας στο ελληνικό εθνικιστικό πρόγραμμα, θεωρείται από τον ίδιο δεδομένη, αφού για τον Μιχαηλίδη «κυπριακή» και «ελληνική» ταυτότητα, είναι ένα και το αυτό. Μέσα από μια κοσμοπολίτικη προσέγγιση της ελληνικής «εθνικής» πολιτιστικής ταυτότητας, ο Σόλωνας Μιχαηλίδης επιδιώκει τον συγκερασμό «ελληνικότητας» και «οικουμενικότητας», ενστερνιζόμενος απόλυτα το μπετοβενικό ιδανικό της συναδέλφωσης των λαών και εκφράζοντας την ισχυρή πεποίθηση ότι η παγκόσμια μουσική γλώσσα θα πρέπει να ενώνει και όχι να χωρίζει τα Έθνη, αναδεικνύοντας, όμως, ταυτόχρονα, την ιδιαίτερή τους «προσωπικότητα».

Κωνστάντη, Κορίνα

Αρχείο Σόλωνα Μιχαηλίδη

  • CYUTL SM
  • Collection
  • 1894 - 2022

Συνθέτης, μουσικολόγος, μαέστρος, δάσκαλος, διευθυντής, ο Σόλων Μιχαηλίδης ήταν μια πολύπλευρη προσωπικότητα με διεθνή ακτινοβολία που κυριάρχησε στη μουσική ζωή της Κύπρου και της Ελλάδας. Γεννήθηκε στη Λευκωσία στις 12 Νοεμβρίου 1905. Η μητέρα του Ελένη, πέθανε εννιά μέρες μετά τη γέννηση του Σόλωνα από επιλόχιο πυρετό. Με τη συγκατάθεση του νεαρού πατέρα ο Σόλων μεγάλωσε στη Λευκωσία με τη γιαγιά του Δέσποινα Σολομωνίδου.
Στα δεκατρία του χρόνια απέκτησε το πρώτο του μουσικό όργανο, μια κιθάρα. Φοίτησε στο Παγκύπριο Γυμνάσιο και στο Διδασκαλείο του Παγκύπριου, όπου αποφοίτησε το 1925. Τα επόμενα χρόνια εργάστηκε ως δημοδιδάσκαλος. Παράλληλα διορίστηκε ως καθηγητής της κιθάρας και των θεωρητικών στο τότε κυβερνητικό Ωδείο της Λευκωσίας, αφού στο μεταξύ, αν και αυτοδίδακτος κατόρθωσε να γίνει ένας
εξαίρετος κιθαρίστας. Σπούδασε με αλληλογραφία στο Trinity College of Music του Λονδίνου όπου το 1930 πήρε το Δίπλωμα Διδασκαλίας των Ανωτέρων Θεωρητικών.
Το 1931 ο Σόλων Μιχαηλίδης αρραβωνιάστηκε την Καλλιόπη Μορίδου, η οποία ήταν και η ίδια πιανίστρια. Με την ηθική και οικονομική στήριξη της οικογένειας Μορίδη, ο Σόλων Μιχαηλίδης μπόρεσε να μεταβεί στο Παρίσι για σπουδές. Φοίτησε στην Ecole Normale de Musique και τη Schola Cantorum όπου πήρε το δίπλωμα στη σύνθεση το 1934. Το Παρίσι άνοιξε νέους ορίζοντες στον Κύπριο μουσικό. Στο καλλιτεχνικό και πνευματικό αυτό κέντρο ο Μιχαηλίδης μελετούσε με έντονο ρυθμό, παρακολουθούσε αχόρταγα τη μουσική κίνηση κι έγραψε τα πρώτα του έργα, το συμφωννικό ποίημα "De Profundis" 1933, εμπνευσμένο από τη "Ζωή εν Τάφω" του Στρατή Μυριβήλη, το συμφωνικό σκίτσο "Στον Γάμο του χωριού" για φλάουτο και ορχήστρα εγχόρδων 1934, καθώς και άλλα έργα.

Μιχαηλίδης, Σόλων (1905-1979)

Η πιο καλλιεργημένη Ευρωπαία επιστέφει αύριον

Αφιέρωση στην Έλλη Παιονίδου με τίτλο ''Η πιο καλλιεργημένη Ευρωπαία επιστέφει αύριον'' στην εφημερίδα Αγών στις 3 Σεπτεμβρίου 1969

Παιονίδου, Έλλη (1940-)

Résultats 1 à 10 sur 2319